Година 2025, Брой 4

Дата на издаване

22.12.2025 г.

Съдържание

  • Михаил Чиприянов
    УПРАВЛЕНИЕ НА ПУБЛИЧНО-ЧАСТНИ ПАРТНЬОРСТВА ЗА СМАРТ ГРАДСКИ ПРОЕКТИ
    Резюме: ята е с фокус върху стратегическите аспекти на управлението на публично-частните партньорства (ПЧП) при интелигентните градски проекти. Глобалната тенденция към урбанизация налага трансформация, за чието успешно изпълнение ПЧП се явяват много важен инструмент. Традиционните управленски подходи се оказват недостатъчни поради бърз ... ... Статията е с фокус върху стратегическите аспекти на управлението на публично-частните партньорства (ПЧП) при интелигентните градски проекти. Глобалната тенденция към урбанизация налага трансформация, за чието успешно изпълнение ПЧП се явяват много важен инструмент. Традиционните управленски подходи се оказват недостатъчни поради бързата динамика на цифровите иновации. Целта на настоя¬щото изследване е да се „търсят“ определящите измерения на един бъдещ комплексен управленски модел (интегриращ финансовата гъвкавост, технологичното инкорпориране и дигиталното гражданско участие). Анализът е върху моделите за финансиране, ролята на технологичните иновации и механизмите за гражданско включване чрез дигитални платформи. Основният извод е, че успехът на ПЧП зависи от адаптирането към целия жизнен цикъл на технологиите и от изграждането на административен (експертен) капацитет.
  • Венцислава Александрова Николова Минкова
    АТЕНТНАТА АКТИВНОСТ В ЦЕНТРАЛНА И ИЗТОЧНА ЕВРОПА ЗА ПЕРИОДА 2014–2024
    Резюме: ящата разработка използва патентната статистика в качеството ѝ на индикатор на технологичното развитие на отделните икономически сектори. Целта на изследването е да се установят приоритетните за развитие сектори във всяка от държавите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), използвайки данните за брой заявени и издадени патент ... ... Настоящата разработка използва патентната статистика в качеството ѝ на индикатор на технологичното развитие на отделните икономически сектори. Целта на изследването е да се установят приоритетните за развитие сектори във всяка от държавите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), използвайки данните за брой заявени и издадени патенти чрез ЕПВ в периода 2014–2024 г. Обект на изследване е развитието на технологичните области и направления, а за предмет на изследване е избрана патентната активност в качеството ѝ на индикатор за технологично развитие. Чрез използване на емпирични методи на изследване са изведени технологичните области и направления с най-висока кон-центрация на патентни права и тяхното развитие в периода 2014–2024 г. В резултат от проучването са очертани водещите в технологичното развитие на ЦИЕ държави и са очертани наблюдаваните през анализирания период тенденции. В заключение отчитаме нарастващата необходимост от насърчаване на научно-изследователската дейност и увеличаване на инвестициите за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) в държавите от ЦИЕ за постигане на по-висока степен на технологично развитие по примера на водещи държави.
  • Бояна Темелкова, Георги Маринов
    НАУЧНИЯТ ИНТЕРЕС КЪМ ПЛОЩАДКИТЕ ЗА ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ – БИБЛИОМЕТРИЧНО ПРОУЧВАНЕ
    Резюме: ронната търговия, площадките за електронна търговия (e-marketplaces) и Интернет растат паралелно и непрекъснато през последните повече от три десетилетия. В статията провеждаме библио-метрично изследване върху данни от базата от данни Web of Science (WoS) за периода 2000–2025 (730 източника с 19947 библиографски източници и сред ... ... Електронната търговия, площадките за електронна търговия (e-marketplaces) и Интернет растат паралелно и непрекъснато през последните повече от три десетилетия. В статията провеждаме библио-метрично изследване върху данни от базата от данни Web of Science (WoS) за периода 2000–2025 (730 източника с 19947 библиографски източници и средно 11.63 цитирания на документ). Разкривайки еволюцията на основните понятия за площадките за електронна търговия във времето, наб¬лю¬да¬ваме забележителна регулярност в развитието на научните изследвания, която съвпада със съзряването на пазара, както и че китайските автори имат все по-нарастващо значение. Основните теми в проучванията се групират около три области – стратегия, бизнес аспекти и организация на търговията, покривайки както бизнес аспектите, така и техническите аспекти на електронната търговия.
  • Алия Марданова
    ДАРИТЕЛСКИТЕ ФОНДОВЕ КАТО ЕФЕКТИВНА ФОРМА ЗА НАБИРАНЕ НА СРЕДСТВА ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО
    JEL: A19, I22
    Резюме: на настоящото изследване е да се структурират класическите елементи на набирането на средства за образованието и да се обоснове моделът на финансиране чрез дарения като ефективна форма на набиране на средства в образованието. Чрез структуриране на класическите методи за набиране на средства в сферата на образованието и идентифи ... ... Целта на настоящото изследване е да се структурират класическите елементи на набирането на средства за образованието и да се обоснове моделът на финансиране чрез дарения като ефективна форма на набиране на средства в образованието. Чрез структуриране на класическите методи за набиране на средства в сферата на образованието и идентифициране на техните специфични характеристики се класифицират източниците на благотворителност, типовете набиране на средства и етапите на кампаниите за набиране на средства за образованието. Структурирането на набирането на средства в рамките на моделите на финансово посредничество ни позволява да детайлизираме спецификата на пазара на услуги за набиране на средства и неговите участници, както и да определим финан¬сирането чрез дарителски фондове като ключова форма на набиране на средства в образованието. Финансирането чрез дарителски фондове се определя като ключова форма на набиране на средства в образованието и се използва масово като инструмент за привличане и ефективно използване на дарителски средства от редица университети по цял свят, тъй като им позволява да редуцират волатилността на приходите от основната дейност. В съвременните условия дарителските фондове представляват утвърден и оптимален инструмент в световната практика за привличане на допълнителни ресурси в сферата на образованието, като едновременно стимулират икономическия интерес на работодателите към инвестиране в образованието и позволяват увеличаване на финансирането чрез годишни приходи, получавани от инвестиране на публичен и частен капитал без правото за използване на самия капитал.
  • Оксана Войнцева
    ГРУЗИЯ КАТО ТЪРГОВСКА МАРКА: АНАЛИЗ НА ДИГИТАЛНАТА ПОЗИЦИЯ НА СТРАНАТА В БЛОГОСФЕРАТА
    JEL: M31, M37
    Резюме: текста на цифровата трансформация националните брандове се превръщат в ключов инструмент за промотиране на малките държави на международната сцена. Цифрови платформи като социалните мрежи и приложенията за съобщения предоставят нови канали за представяне на дадена страна, формиране на нейния образ и осъществяване на културна дип ... ... В контекста на цифровата трансформация националните брандове се превръщат в ключов инструмент за промотиране на малките държави на международната сцена. Цифрови платформи като социалните мрежи и приложенията за съобщения предоставят нови канали за представяне на дадена страна, формиране на нейния образ и осъществяване на културна дипломация. Целта на настоящото изследване е да се анализира блогосферата, която формира дигиталното позициониране на марката „Грузия“ в различните социални мрежи. Особено внимание се отделя на структурата на популярните блогове, стратегиите за съдържание, визуал-ната идентичност и ангажираността на аудиторията. Въз основа на количествен и качествен анализ на съдържанието изследването идентифицира ключови практики в брандирането и оценява тяхната ефективност. Резултатите разкриват как неформалните дигитални инфлуенсъри (включително блогъри и тематични общности) оформят образа на Грузия като туристическа, културна и инвестиционна дестинация.