Година 2017, Брой 1

Дата на издаване

20.3.2017 г.

Съдържание

  • Румяна Лилова, Петко Ангелов
    Бюджетно салдо – технически и финансови аспекти
    JEL: H61, H62
    Резюме: работката се изследват въпросите, свързани с начина за определяне и икономическото значение на отделните видове бюджетно салдо по консолидираната фискална програма (КФП) и по държавния бюджет. Уточнява се, че числовият израз на разликата между величината на приходите и разходите зависи от абсолютната сума на лихвените разходи по ... ... В разработката се изследват въпросите, свързани с начина за определяне и икономическото значение на отделните видове бюджетно салдо по консолидираната фискална програма (КФП) и по държавния бюджет. Уточнява се, че числовият израз на разликата между величината на приходите и разходите зависи от абсолютната сума на лихвените разходи по вътрешните и външните заеми. Анализира се динамиката на разликата между величината на приходите и разходите по КФП и по държавния бюджет. Доказва се, че темповете на изменение на консолидираното касово бюджетно салдо се разминават с темповете на изменение на касовото салдо по държавния бюджет, очертава се връзката на анализираните салда с утвърдените от Маастрих и регламентирани в Закона за публичните финанси референтни стойности. Аргументира се влиянието на темпа на изменение на номиналния размер на приходите и разходите за динамиката на анализираните касови бюджетни салда. Заключава се, че величината и относителният дял на бюджетното салдо спрямо БВП не застрашават финансовата стабилност на публичните финанси.
  • Ирина П. Казанджиева Йорданова
    Доктрината Too Big to Fail и мрежата за финансова сигурност
    JEL: G21, G28
    Резюме: лната финансова криза от 2007–2009 г. показа негативните последици от доктрината TBTF и необходимостта от предприемане на мерки за ограничаване намесата на държавата при неплатежоспособност на системно-важни банки. В ЕС такива мерки бяха предприети най-вече при надзора на системно-важните банки, изискванията за капитал, възможно ... ... Глобалната финансова криза от 2007–2009 г. показа негативните последици от доктрината TBTF и необходимостта от предприемане на мерки за ограничаване намесата на държавата при неплатежоспособност на системно-важни банки. В ЕС такива мерки бяха предприети най-вече при надзора на системно-важните банки, изискванията за капитал, възможностите на банката да поема загуби с вътрешни ресурси и гарантирането на депозитите. Изследването разглежда развитието на мрежата за финансова сигурност, като е поставен акцент върху схемата за гарантиране на депозитите, която е съществен компонент на мрежата за финансова сигурност. Проследена е еволюцията на схемите за гарантиране на депозитите и е направен анализ на нейното въздействие върху доктрината TBTF. В изследването се доказва, че развитието на депозитното застраховане има противоречиво въздействие върху доктрината TBTF.
  • Баки Хюсеинов
    Развитие на човешкия капитал – икономически ефекти и пазарни аспекти
    JEL: J24, J64
    Резюме: овата на модерното познание за растежа, заетостта и общественото развитие е човешкият капитал. От гледна точка на съвременното държавно устройство се отчита разходване на мащабни публични ресурси, осигуряващи както формиране на националния човешки капитал чрез системата на правителствено финансираното образование, така и дългоср ... ... В основата на модерното познание за растежа, заетостта и общественото развитие е човешкият капитал. От гледна точка на съвременното държавно устройство се отчита разходване на мащабни публични ресурси, осигуряващи както формиране на националния човешки капитал чрез системата на правителствено финансираното образование, така и дългосрочно запазване на неговата генерирана стойност чрез системата на здравеопазването и социалното подпомагане. Погледнато през призмата на теорията за обществения избор, икономиката и пазара на труда, развитието на човешкия капитал логично се определя като задача с първостепенна важност във всяка модерна политическа доктрина за обществено развитие. Целта на разработката е да систематизира и критично обследва проблемната база на процеса на развитие на човешкия капитал от гледна точка на икономическия растеж и пазара на труда.
  • Танер Исмаилов
    Финансови аспекти в осъществяването на социалната политика на РБългария през периода 2000–2015 г.
    Резюме: тията са изследвани състоянието и тенденциите в развитието на социалната политика на Република България в периода 2000–2015 година. Значимостта на проучването е обусловена от факта, че съгласно Консолидираната фискална програма разходите, които дър¬жавата прави в посока осъществяване на социалната си политика, съпоставени към БВ ... ... В статията са изследвани състоянието и тенденциите в развитието на социалната политика на Република България в периода 2000–2015 година. Значимостта на проучването е обусловена от факта, че съгласно Консолидираната фискална програма разходите, които дър¬жавата прави в посока осъществяване на социалната си политика, съпоставени към БВП на страната през изследвания период, варират в границите на значителните 14,35% до 18,39%. През разглеждания период в страната се работи в посока към разширяване обхвата и възможностите за развитие на социалната политика. Въпреки промените в икономическата конюнктура, размерът на средствата, които се разходват за социална защита, нараства, което представлява непротиворечиво доказателство за стабилната и устойчива социална политика на РБългария.
  • Бойко Петев
    Специфични режими на облагане с ДДС в ЕС – методически казуси и решения
    JEL: F53, F55, H26
    Резюме: чията в данъчните системи на държавите – членки на Европейския съюз, както и специфичните режими на облагане с ДДС изискват преминаването през различна степен на сближаване, включително до пълно унифициране на някои от тях, с цел подобряване на съ-бираемостта на данъците. Така правната рамка на данъчната система на ЕС определя о ... ... Различията в данъчните системи на държавите – членки на Европейския съюз, както и специфичните режими на облагане с ДДС изискват преминаването през различна степен на сближаване, включително до пълно унифициране на някои от тях, с цел подобряване на съ-бираемостта на данъците. Така правната рамка на данъчната система на ЕС определя общи за всяка държава данъци и такива, които отразяват националната специфика и съществуват само по силата на традицията или по силата на особеността на икономиката на съответната страна. Те по своята същност имат уникална проблематика и се различават по-между си, защото страните са свободни да избират такава данъчна сис-тема, която смятат за най-ефективна за техните условия, стига да спазват общите правила.