АТЕНТНАТА АКТИВНОСТ В ЦЕНТРАЛНА И ИЗТОЧНА ЕВРОПА ЗА ПЕРИОДА 2014–2024

Автори

Ключови думи
патенти, патентна активност, технологична област, технологични направления, икономическо развитие

Настоящата разработка използва патентната статистика в качеството ѝ на индикатор на технологичното развитие на отделните икономически сектори. Целта на изследването е да се установят приоритетните за развитие сектори във всяка от държавите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), използвайки данните за брой заявени и издадени патенти чрез ЕПВ в периода 2014–2024 г. Обект на изследване е развитието на технологичните области и направления, а за предмет на изследване е избрана патентната активност в качеството ѝ на индикатор за технологично развитие. Чрез използване на емпирични методи на изследване са изведени технологичните области и направления с най-висока кон-центрация на патентни права и тяхното развитие в периода 2014–2024 г. В резултат от проучването са очертани водещите в технологичното развитие на ЦИЕ държави и са очертани наблюдаваните през анализирания период тенденции. В заключение отчитаме нарастващата необходимост от насърчаване на научно-изследователската дейност и увеличаване на инвестициите за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) в държавите от ЦИЕ за постигане на по-висока степен на технологично развитие по примера на водещи държави.

JEL Класификатор: O01, O30, O31, O52, O57
Кодове на научна квалификация:
Страници: 26
Цена: 2 Точки

Още статии от този брой

  • ДАРИТЕЛСКИТЕ ФОНДОВЕ КАТО ЕФЕКТИВНА ФОРМА ЗА НАБИРАНЕ НА СРЕДСТВА ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО

    Целта на настоящото изследване е да се структурират класическите елементи на набирането на средства за образованието и да се обоснове моделът на финансиране чрез дарения като ефективна форма на набиране на средства в образованието. Чрез структуриране на класическите методи за набиране на средства в сферата на образованието и идентифициране на ...

  • УПРАВЛЕНИЕ НА ПУБЛИЧНО-ЧАСТНИ ПАРТНЬОРСТВА ЗА СМАРТ ГРАДСКИ ПРОЕКТИ

    Статията е с фокус върху стратегическите аспекти на управлението на публично-частните партньорства (ПЧП) при интелигентните градски проекти. Глобалната тенденция към урбанизация налага трансформация, за чието успешно изпълнение ПЧП се явяват много важен инструмент. Традиционните управленски подходи се оказват недостатъчни поради бързата динамика ...

  • ГРУЗИЯ КАТО ТЪРГОВСКА МАРКА: АНАЛИЗ НА ДИГИТАЛНАТА ПОЗИЦИЯ НА СТРАНАТА В БЛОГОСФЕРАТА

    В контекста на цифровата трансформация националните брандове се превръщат в ключов инструмент за промотиране на малките държави на международната сцена. Цифрови платформи като социалните мрежи и приложенията за съобщения предоставят нови канали за представяне на дадена страна, формиране на нейния образ и осъществяване на културна дипломация. Целта ...