-
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ИЗВЕЖДАНЕ НА ИНДИКАТИВНА СТОЙНОСТ НА ТЪРГОВСКО ПРЕДПРИЯТИЕ
РЕЗЮМЕ
Настоящото изследване предлага по-широк теоретичен поглед върху процеса на извеждане на индикативната стойност на търговско предприятие. Представена е методологичната рамка на инструментариума за оценка на търговско предприятие. Разгледани са особеностите на традиционните подходи, респективно методи за оценка, като при всеки един от тях е налице алгоритъм за извеждане на стойността на търговското предприятие. Акцентирано е върху съвременен инструментариум за оценка. Представен е ...
РЕЗЮМЕ
Настоящото изследване предлага по-широк теоретичен поглед върху процеса на извеждане на индикативната стойност на търговско предприятие. Представена е методологичната рамка на инструментариума за оценка на търговско предприятие. Разгледани са особеностите на традиционните подходи, респективно методи за оценка, като при всеки един от тях е налице алгоритъм за извеждане на стойността на търговското предприятие. Акцентирано е върху съвременен инструментариум за оценка. Представен е цялостен алгоритъм на процеса по оценяване на търговско предприятие. Особено внимание е отделено на макроикономическия, секторния анализ (сектор строителство), анализа на финансовото състояние на оценяваното предприятие. На практика е апробиран предложеният алгоритъм за извеж¬дане на пазарна стойност на търговско предприятие.
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение 7
Глава І. Теoретични оснoви на оценката на търгoвскo предприятие 11
I.1. Понятиен апарат при oценяване на търгoвскo предприятие 11
I.2. Видове стoйности, използвани при оценка на търговско предприятие 20
I.3. Oсoбености на търговското предприятие като oбект на oценка 30
Глава ІІ. Метoдологична рамка на инструментариума за oценка
на търгoвскo предприятие 37
II.1. Същност и особености при използване на разходния подход 37
II.2. Приходен подход за оценка на търговско предприятие 52
II.3. Сравнителен подход за оценка на търговско предприятие 72
II.4. Съвременни подходи за оценка на търговско предприятие 90
II.5. Съгласуване на резултатите и съставяне на отчет за оценка
на предприятие 111
Глава III. Практикоприложни аспекти при извеждане
на индикативна стойност на търговско предприятие 128
III.1. Общоикономически и отраслов анализ 128
III.2. Анализ на дейността на оценяваното предприятие 143
III.3. Избор на подходи за оценка на търговско предприятие „Х“ 161
III.4. Съгласуване на резултата и извеждане на пазарна стойност
на оценяваното предприятие 167
Заключение 170
Цитиран източници 173
-
ЦЕНОВА АНАЛИТИКА с R
РЕЗЮМЕ
Оптимизацията на цените чрез количествени методи за анализ поз-волява на фирмите да вземат информирани решения за ефективна ценова политика. Използвайки данни, вместо предположения, вземащите решения могат да определят „правилната“ цена на своя продукт или услуга, за да привлекат клиенти, като по този начин увеличат приходите от продажби, печалбата или рентабилността. Тази монография е посветена на избрани практическите проблеми, свързани с ценови изследвания и оптимизиране на ценови ...
РЕЗЮМЕ
Оптимизацията на цените чрез количествени методи за анализ поз-волява на фирмите да вземат информирани решения за ефективна ценова политика. Използвайки данни, вместо предположения, вземащите решения могат да определят „правилната“ цена на своя продукт или услуга, за да привлекат клиенти, като по този начин увеличат приходите от продажби, печалбата или рентабилността. Тази монография е посветена на избрани практическите проблеми, свързани с ценови изследвания и оптимизиране на ценови решения. Отвъд теоретичните перспективи, предлагани от повечето научни публикации в областта на маркетинговото ценообразуването, в на¬сто¬ящото изследване се систематизират концепции, методи и инструменти за практическото им прилагане в софтуерна среда с отворен код за анализ на данни, статистически изчисления и графики. Разгледани са теми, произ¬тичащи от фундаменталната теория на ценообразуването, но поддаващи се на емпирично оценяване, като например ценова информираност, ценовата еластичност, готовността за плащане и функцията на ценовия отговор, оптимизация на цените, както и избрани проблеми на ценовата диференциация и на персонализираното ценообразуване. Надяваме се, че предлаганият текст ще бъде от особена важност и за практици, които търсят достъпни методи и инструменти, подпомагащи вземането на оптимални ценови решения.
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение 9
1. За смисъла от аналитично ценообразуване 12
1.1. Разграничаване на понятията 12
1.2. Защо е важен аналитичният подход към ценообразуването? 15
2. Въздействия на цените върху търсенето 17
2.1. Ценова значимост и ценова информираност 18
2.1.1. Оценяване на ценовата значимост 18
2.1.2. Оценяване на ценовата информираност 21
2.2. Ценова еластичност на търсенето 22
2.2.1. Подходи за оценяване на ценовата еластичност 26
2.2.2. Източници на данни за оценяване на ценовата еластичност 28
2.2.3. Модели за оценяване на ценовата еластичност 38
2.2.4. Избиране на адекватен модел за оценка на ценовата еластичност 41
2.3. Готовност за плащане на потребителите 48
2.3.1. Хипотеза за нормално разпределение на готовността за плащане 50
2.3.2. Хипотеза за равномерно разпределение на готовността за плащане 55
2.3.3. Хипотеза за логистично разпределение на готовността за плащане 56
2.4. Оценяване на заявената готовност за плащане 60
2.4.1. Метод на условното оценяване 62
2.4.2. Метод на Габор и Грейнджър 85
2.4.3. Метод на ван Вестендорп (PSM) 95
2.4.4. Изборен конджойнт анализ (CBC) 107
2.5. Функция на ценовия отговор 124
2.5.1. Детерминистичен подход за оценяване на функцията на ценовия отговор 127
2.5.2. Оценяване на функцията на ценовия отговор с бутстрапинг 134
3. Оптимизиране на цените 136
3.1. Общ модел за извеждане на оптимална цена 145
3.2. Оптимална цена при линейна функция на ценовия отговор 146
3.3. Оптимална цена при изоеластична функция на ценовия отговор 147
3.4. Оптимална цена при логистична функция на ценовия отговор 149
4. Персонализиране на цените 153
4.1. Ценова диференциация 156
4.2. Ценови структури 160
4.3. Оптимално персонализирано ценообразуване 164
4.3.1. Процес на вземане на решение за покупка в B2B контекст 165
4.3.2. Необходими данни 166
4.3.3. Модел за персонализирано ценово офериране 166
4.3.4. Теория за перспективата и психологическа рамка на решението за покупка 169
4.3.5. Прототип на модел за персонализирано офериране 173
4.4. Нелинейно ценообразуване 179
4.4.1. Принципи на пакетното ценообразуване 180
4.4.2. Оптимално пакетно ценообразуване 183
Заключение 191
Използвани източници 192
-
КОМБИНИРАН ПОДХОД ЗА ИЗСЛЕДВАНЕ НА ВЪНШНАТА ТЪРГОВИЯ С УСЛУГИ
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение 9
Глава първа. Теоретико-приложни ракурси на международната търговия с услуги 13
1. Специфика на международната търговия с услуги 13
2. Основни фактори, стимулиращи международната търговия с услуги 16
3. Детерминантите в емпиричните изследвания на търговията с услуги с модела на гравитацията 20
4. Класифициране и отчитане на международната търговия с услуги 26
Глава втора. Концептуализация и апробиране на Гравитационния модел в търговията с услуги с R 30
1. За ...
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение 9
Глава първа. Теоретико-приложни ракурси на международната търговия с услуги 13
1. Специфика на международната търговия с услуги 13
2. Основни фактори, стимулиращи международната търговия с услуги 16
3. Детерминантите в емпиричните изследвания на търговията с услуги с модела на гравитацията 20
4. Класифициране и отчитане на международната търговия с услуги 26
Глава втора. Концептуализация и апробиране на Гравитационния модел в търговията с услуги с R 30
1. За гравитационния модел и неговото приложение 30
2. Методологията за изследване на детерминантите на международната търговия 32
2.1. Спецификация на модела и метод за оценка на параметрите 32
2.2. Източници на информация и обработка на данните 36
2.3.Описание на зависимата и независимите променливи 37
3. Оценка на въздействието на факторите върху износа и вноса на услуги на България, Румъния и Хърватия 39
3.1. Резултати от гравитационен модел на търговията с услуги на България 39
3.2. Резултати от гравитационен модел на търговията с услуги на Румъния 42
3.3. Резултати от гравитационен модел на търговията с услуги на Хърватия 45
Глава трета. Монолатерален структурен анализ на търговията с услуги 49
1. Структурен анализ на външната търговия на България 49
2. Структурен анализ на външната търговия на Румъния 63
3. Структурен анализ на външната търговия на Хърватия 77
Глава четвърта. Анализ и оценка на тренда при търговията с услуги на България, Румъния и Хърватия (2000 – 2020 г.) 92
1. Индексен анализ и оценка на тренда в търговията с услуги по данни от платежния баланс за България, Румъния и Хърватия (2000 – 2020 г.) 92
1.1. Методика за индексен анализ на позиции по платежния баланс 92
1.2. Апробиране на методиката за индексен анализ и оценка на тренда в търговията с услуги за България, Румъния и Хърватия (2000 – 2020 г.) 97
2. Анализ чрез индикатори за качество в динамиката на баланса на услугите на България, Румъния и Хърватия (2000 – 2020 г.) 121
2.1. Възможни индикатори за оценка на качеството в динамиката на баланса на услугите 121
2.2. Апробиране на индикаторите за качество в динамиката на баланса на услугите на България, Румъния и Хърватия (2000 – 2020 г.) 122
Глава пета. Анализ на интензивността на търговията и определяне на външнотърговския потенциал 128
1. Показатели за интензивност на търговията с услуги и оценка на външнотърговския потенциал 128
2. Билатерално оценяване на експортния и импортния потенциал 131
3. Анализ на интензивността на вноса и износа на услуги по страни партньори. 145
Заключение 156
Приложения 158
Приложение 1. Функции на пакета „Gravity” 158
Приложение 2. Списък на страните, включени в гравитационния модел 159
Приложение 3. Списък на страните с общ официален или говорим език, включени в гравитационния модел 160
Приложение 4. Потенциал за увеличаване на износа/ вноса на услуги 161
Приложение 5. Растеж и изпреварване на износа и вноса по типове услуги и страни за периода 2000–2020 г. при база 2000 г. 162
Библиография 164
Резюме
Разработката е посветена на проблематиката на международната търговия с услуги и е с подчертан емпиричен характер. Обект на изследване са външнотърговските потоци на България, Румъния и Хърватия, а предмет – тяхната динамика и структурата за периода 2000–2020 г. В теоретико-приложен план разглежда спецификата на международната търговия с услуги и основните фактори, допринасящи за нейния растеж. Чрез гравитационен модел се изследва влиянието на определени детерминанти върху обема на износа и вноса с програмен език R в интегрирана среда за разработка RStudio. Въз основа на данни от платежния баланс и съвкупност от индикатори се анализират динамиката в обемите и структурата на износа и вноса и се оценява потенциалът за разширяване на търговията с услуги на трите страни. Стига се до извода, че размерът на пазара влияе положително, а географската дистанцията отрицателно върху търговията. Членството в ЕС допринася в най-голяма степен за нарастване на търговията на Румъния, в по-малка на българската и почти в никаква на хърватската.