Година 2022, Брой 2

Дата на издаване

24.6.2022 г.

Съдържание

  • София Бенжакик, Бадр Хаба
    ВРЪЗКАТА МЕЖДУ ДВОЙНАТА ФУНКЦИЯ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР И ЕФЕКТИВНОСТТА НА БАНКАТА: ПРИМЕРИ ОТ БАНКОВИЯ СЕКТОР В АФРИКА
    Резюме: тията се изследва връзката между двойствената функция на главния изпълнителен директор (като човек, изпълняващ ролята както на главен изпълнителен директор, така и на председател на борда на директорите ѝ) и ефективността на банката въз основа на функ¬ционален структурен анализ (ФСА). Настоящото проучване допълва съществув ... ... В статията се изследва връзката между двойствената функция на главния изпълнителен директор (като човек, изпълняващ ролята както на главен изпълнителен директор, така и на председател на борда на директорите ѝ) и ефективността на банката въз основа на функ¬ционален структурен анализ (ФСА). Настоящото проучване допълва съществуващата литература като използва панелни данни на големи търговски банки в Африка от 2016 до 2019 г. Резултатите показват, че дуалността на главните изпълнителни директори допринася положително за банковата ефективност на изследваните търговски банки в Африка. Това заключение води до извода, че тази двойствена роля има положително и значително влияние върху ефективността на търговските банки.
  • Храбрин Башев
    ПОДХОД ЗА РАЗБИРАНЕ И ОЦЕНЯВАНЕ НА УПРАВЛЕНЧЕСКАТА ЕФЕКТИВНОСТ НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ СТОПАНСТВА
    Резюме: работката се адаптира Новата институционала икономика и се предлага подход за разбиране и оценяване на управленческата (governance) ефективност на фермите. Обосновава се, че фермата е ефективна, ако управлява всичките си транзакции и дейност по най-икономичния (еднакво или по-ефективен) начин в сравнение с друга(и) възможна(и)  ... ... В разработката се адаптира Новата институционала икономика и се предлага подход за разбиране и оценяване на управленческата (governance) ефективност на фермите. Обосновава се, че фермата е ефективна, ако управлява всичките си транзакции и дейност по най-икономичния (еднакво или по-ефективен) начин в сравнение с друга(и) възможна(и) организация(и). В допълнение, потенциалът за адаптиране на фермата към променящите се пазарна, институционална, технологична и природна среда трябва да бъде добър, за да има висока управленческа (цялостна) ефективност. Характерът на проблемите в ефективната организация за основни транзакции на фермата за осигуряване на необходимите фактори за производство и маркетинг на продукцията се използва като индикатор за сравнителна ефективност на фермата. Проучването на база анкетни данни установи, че управленческата ефективност на българските ферми е на добро ниво, но 60% от тях са с ниска ефективност. Има огромни различия в нивото на ефективност на фермите с различен юридически тип, размери, специализация и местоположение, и в дела с различни нива на ефективност във всяка група.
  • Венелин Бошнаков, Мария Казакова
    ИЗПОЛЗВАНЕ НА ДИГИТАЛНИ УСЛУГИ ОТ НАСЕЛЕНИЕТО В БЪЛГАРИЯ: ОСНОВНИ ПРЕДПОСТАВКИ, ТЕНДЕНЦИИ И РЕГИОНАЛНИ ИЗМЕРЕНИЯ
    Резюме: ализацията на административните процеси и предоставянето на електронни услуги в България предизвика безспорно повишаване на административния капацитет не само на централни, но и на местните органи на властта. Същевременно различията в нивата на дигитални знания, умения и компетенции между българските региони предизвика определен ... ... Дигитализацията на административните процеси и предоставянето на електронни услуги в България предизвика безспорно повишаване на административния капацитет не само на централни, но и на местните органи на властта. Същевременно различията в нивата на дигитални знания, умения и компетенции между българските региони предизвика определен дисбаланс в предлагането на дигитални услуги. Статията има за цел да представи някои основни тенденции в динамиката на избрани индикатори, отразяващи развитието на дигитализацията в публичния сектор. Специфичен фокус е поставен върху регионалните измерения на тези процеси, доколкото местните власти са изправени пред много по-високи предизвикателства в тази насока в сравнение с централните държавни органи.
  • Любомир Любенов
    БЮДЖЕТ ЗА МАРКЕТИНГ СТИМУЛИРАНЕ НАРЕГИОНАЛНИ ПЧЕЛНИ ПРОДУКТИ НА БАЗА ЦЕННОСТ
    Ключови думи: М31, Q13
    Резюме: на изследването е формиране на бюджет за маркетинг стимулиране на пчелни продукти от област Русе на база ценност. Регионалните пчеларски стопанства трябва да се интегрират помежду си, за да формират солидна организация за създаване на продукти с висока добавена стойност, респективно и формиране на солиден бюджет за най-ефективн ... ... Целта на изследването е формиране на бюджет за маркетинг стимулиране на пчелни продукти от област Русе на база ценност. Регионалните пчеларски стопанства трябва да се интегрират помежду си, за да формират солидна организация за създаване на продукти с висока добавена стойност, респективно и формиране на солиден бюджет за най-ефективните комуникационни инструменти. Бюджетът за маркетинг стимулиране на база ценност трябва да се третира като инвестиции за ценностни комуникации относно представяне на търсената, обещаната и желаната ценност на потребителите. Когато връзките с обществеността (PR) на база ценност не са осъществени добре, не само ще е необходим по-голям бюджет за останалите инструменти на комуникационния микс (реклама, лични продажби, насърчаване на продажбите и др.), но и ефективността им ще е по-ниска. Директният маркетинг (DM) има възможността да създава допълнителна стойност, да я предлага и да я комуникира с клиентите на база ценност в унисон с маркетинг инструментариума. Организацията на пчеларските стопанства трябва да фор¬мира виртуална общност, която с течение на времето ще натрупа информация за нуждите на потребителите, превръщайки се в общност със стойност. Тя ще насочи организацията не само към ценностна комуникация чрез PR и DM, но и към усъвършенстване на продуктите, пласмента, цените и като цяло подобряване на обслужването и удовлетвореността на клиентите.
  • Мартин Харизанов
    ПЕРСПЕКТИВЕН ПРОСТРАНСТВЕН МОДЕЛ ЗА УСТОЙЧИВО ПРЕРАЙОНИРАНЕ И ОСИГУРЯВАНЕ НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
    JEL: R51, R58
    Резюме: ид процеса на обезлюдяване на Северозападния район за планиране и последващото влошаване на социално-икономическите индикатори в района е необходимо предприемането на действия по прерайониране на регионите от NUTS 2. Необходимостта от обособяването на ново райониране се обуславя от високата степен на изоставане на района в ключо ... ... Предвид процеса на обезлюдяване на Северозападния район за планиране и последващото влошаване на социално-икономическите индикатори в района е необходимо предприемането на действия по прерайониране на регионите от NUTS 2. Необходимостта от обособяването на ново райониране се обуславя от високата степен на изоставане на района в ключови социално-икономически фактори като: транспортна инфраструктура, демографски характеристики, БВП на човек от населението, средна брутна работна заплата и др. Предложеният вариант за райониране на България запазва в дългосрочен аспект нормативно заложения брой живущи в районите от ниво 2 и позволява обособяването на пет регионални центъра. По този начин, в случай на липса на форсмажорни обстоятелства в социално-икономически аспект в страната, би могло да се постигне икономическа интеграция между районите и развитие на регионалната политика за целите на прилагането на финансовото осигуряване развитието на изоставащите райони, към които в настоящия момент попада Северозападният район за планиране.